Zbuntowany układ nerwowy

Zbuntowany układ nerwowy

Uważaj na nerwy – lepiej zapobiegać, niż leczyć

Rola układu nerwowego jest podobna do setek tysięcy połączeń wiążących każdy, najdrobniejszy narząd z jednostką centralną, jaką jest mózg. Łatwo więc wyobrazić sobie, jak bardzo istotna jest jakość tych połączeń i co może się stać, gdy choć jedno z nich zawiedzie. Tymczasem o to nietrudno – problemy dnia codziennego, powtarzające się sytuacje stresowe, wyścig szczurów, niespełnione ambicje mogą wpływać negatywnie na kondycję układu nerwowego i zaburzać jego funkcjonowanie. Objawia się to ogólnym rozbiciem, zniechęceniem czy nawet początkami depresji, bólami głowy, brzucha, nerwobólami, drgawkami. Bywa, że ciężko powiązać niektóre z tych objawów z dolegliwościami ze strony układu nerwowego, więc często podejmuje się wiele prób wykrycia problemu u różnych specjalistów (co jeszcze dokłada powodów do zdenerwowania). Warto wykazać się tutaj umiejętnością kojarzenia faktów i spośród wielu możliwych lekarzy wybrać właśnie neurologa, który zaordynuje dalszą terapię.

Zadbaj o układ nerwowy

Zanim jednak dojdzie do powstania opisanych problemów, można starać się dbać o swój układ nerwowy tak, jak o każdy inny – unikając czynności czy zjawisk, które są dla niego niekorzystne, a realizując takie, które wpływają w pozytywny sposób na kondycję psychiczną. Warto wspomnieć chociażby o mocy snu. Wysypiając się, a dokładniej kładąc o regularnych porach na osiem godzin (jest to zalecany czas snu dla osoby dorosłej), w dobrze wietrzonym pokoju można znakomicie regenerować swój organizm. Dobry jest również aktywny wypoczynek w lubianej formie – najlepiej działają różne sporty, spacery i inne czynności wykonywane na świeżym powietrzu. Jest to swoista terapia dwa w jednym.

Medycyna w Polsce

Dzięki pandemii koronawirusa branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Można powiedzieć, że sektor ten świetnie wykorzystał szansę, która się przed nim w tej niezwykle trudnej sytuacji pojawiła. To jednak nie koniec. Dziś przed branżą medyczną roztaczają się obecnie fantastyczne perspektywy. Sektor ten jest obecnie w fazie poważnych przemian, w coraz większym stopniu pojawiają się w jego ramach innowacje produktowe czy nowe technologie, co oczywiście jest bardzo korzystne dla inwestorów.

Wiele rozwiązań, które w czasie pandemii COVID-19 weszły na stałe do głównego nurtu w świecie medycyny, takich jak choćby teleporady, będą cały czas się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Firmy dostarczające na rynek takie innowacyjne rozwiązania dla branży ochrony zdrowia mają zatem szansę na wysoki i stabilny wzrost w przyszłości.

Co więcej, nie wolno zapominać, że medycyna jest branżą, której potrzebuje każdy człowiek – bez względu na to, gdzie mieszka, ile ma lat, jakiej jest płci i jaki zawód wykonuje. Ten aspekt nigdy się nie zmieni i z tego powodu branża medyczna po prostu musi się ciągle rozwijać – zwłaszcza w sektorze prywatnym.

W ubiegłym roku branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Ze względu na pandemię koronawirusa, sektor ten stał się pierwszoplanową postacią na największych światowych rynkach kapitałowych. Co więcej, ten trend cały czas trwa. Nic dziwnego, ponieważ cały czas mamy do czynienia z branżą o fantastycznych perspektywach, związanych z ciągłym rozwojem nowych technologii, nowych metod leczenia oraz postępującą cyfryzacją, w tym wprowadzaniem rozwiązań w zakresie e-zdrowia. Przodują w tym firmy prywatne, które są pionierami we wprowadzaniu nowoczesnych narzędzi ułatwiających stawianie diagnozy oraz leczenie i wpływających na podnoszenie jakości oferowanych świadczeń.

Wprowadzanie nowoczesnych technologii w branży medycznej w ogromnym stopniu przyspieszyła pandemia COVID-19. Wprowadzony lockdown podczas jej pierwszych tygodni wprost wymusił realizowanie na szerszą skalę świadczeń zdrowotnych za pomocą narzędzi zdalnych – i to nie tylko tradycyjnych rozmów telefonicznych, ale także czatów czy wideorozmów, często z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających również badanie pacjenta “na odległość”.

W efekcie już dziś telemedycyna to forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii pozwala ona przełamywać geograficzne bariery i wymieniać specjalistyczne informacje. Umożliwia także oczywiście przeprowadzenie diagnozy na odległość, i to właśnie jest jej najczęstszym zastosowaniem.

Idea telemedycyny została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach, których stan bądź możliwości pojawienia się na zwykłej wizycie w gabinecie są ograniczone. Jednak szybko okazało się, że z dobrodziejstwa e-wizyty mogą skorzystać wszyscy, bo wiele problemów zdrowotnych nie wymaga wizyty i osobistego zbadania przez lekarza. Teleporady są szczególnie rekomendowane w prostych i częstych zachorowaniach, takich jak infekcje górnych dróg oddechowych czy alergie sezonowe lub skórne, lecz mają również zastosowanie do postawienia wstępnego rozpoznania i zlecenia badań przed wizytą u specjalisty, a nawet jako forma kontroli leczenia, przepisania recepty i w wielu innych sytuacjach u chorych przewlekle. Czyli w praktyce można stwierdzić, że telemedycyna jest dla każdego.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

2 comments

comments user
Hellena

Pierwsze dolegliwości ze strony układu pokarmowego łatwo jest zignorować, dopiero później, gdy ciągle boli głowa, pojawiają się dreszcze, depresja, można postawić właściwą diagnozę. Wtedy jednak ciężko się to leczy.

comments user
Irina

Bóle głowy pochodzenia nerwowego łatwo odróżnić, jeśli się powtarzają to znak, że trzeba zadbać o swój relaks i poprawę samopoczucia.

Opublikuj komentarz