Tłuszcze są zdrowe

W przeciwieństwie do wytycznych z 2005 roku i 2010, w tej najnowszej lekarze stwierdziłi , że: „nie ma korzyści dla zdrowia ograniczenie tłuszczu w diecie”. Po latach pogardy, tłuszcze (istotne dla zdrowia, dużo kalorii) odzyskały reputację. Jednak istnieją pojedyncze zastrzeżenia.

Nie poleca utrzymania tłuszczów nasyconych, które znajdują się w produktach spożywczych, takich jak ser, masło, pełnotłuste mleko, w granicach 10 procent wszystkich kalorii, napisał w 2015 DGAC w podsumowaniu swojego raportu naukowego.

Zdrowe odżywianie się identyfikuje się poprzez: „większą ilość warzyw, owoców oraz produktów pełnoziarnistych, chudego nabiału, owoców morza i orzechów. Umiarkowane spożycie alkoholu (wśród dorosłych), zmniejszenie ilości przetworzonego mięsa i słodzonych cukrem napojów i żywności oraz rafinowanych zbóż.

Dobry i zły

Istnieją zarówno dobre tłuszcze i złe tłuszcze. Nasycone i tłuszcze trans należy unikać, a omega-3, wielonienasycone, jednonienasycone tłuszcze  należy przyjąć za te właściwe. Złe tłuszcze, na przykład, można znaleźć w czerwonym mięsie, drobiu, produktach mleczarskich pełnotłustych i w, niektórych olejach powszechnie wykorzystywanych do przetwarzania żywności. Dobre tłuszcze występują głównie w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego w tym orzechach, a także rybach.

Na całym świecie, różne kraje mają swoje własne wersje graficzne przedstawienie odpowiednią dietę. Podczas gdy większość narodów europejskich kojarzy format piramidy w Chinach jest to już w formie pagody.

O to 12 wskazówek zdrowego odżywiania się.

Spożywanie odżywczej diety opartej na różnych produktach spożywczych pochodzących głównie z roślin.

Jedzenie chleba z ziarna oraz makarony, ryż, ziemniaki.

Jedzenie różnorodnych warzyw i owoców, najlepiej świeże i lokalne, kilka razy dziennie (co najmniej 400g dziennie).

Utrzymanie masy ciała między dopuszczalnymi norami (BMI 20-25) poprzez podejmowanie umiarkowanego poziomu aktywności fizycznej, najlepiej codziennie.

Kontrolować spożycie tłuszczu (nie więcej niż 30 procent dziennej energii) i zamienić te złe na dobre.

Wymienienie tłustego mięsa i produkty mięsne na rośliny strączkowych, soczewicę, ryby lub chude mięso.

Używanie mleka i produktów mlecznych takich jak kefir, kwaśne mleko, jogurt, twaróg.

Wybierz żywność  o niskiej zawartości cukru.

Wybierz dietę o niskiej zawartości soli. Całkowite spożycie soli nie powinno być większe niż jedna łyżeczka (6 g) dziennie, w tym soli w chlebie i przetworzonej żywności konserwowanej.

Jeśli alkohol jest spożywany, to ograniczyć spożycie do nie więcej niż dwa drinki (każdy zawiera 10 g alkoholu) dziennie.

Przygotować jedzenie w bezpieczny i higieniczny sposób.

Promuj wyłączne karmienie piersią oraz wprowadzenie bezpiecznych i właściwych pokarmów uzupełniających od wieku sześciu miesięcy w okresie karmienia piersią.

Medycyna w Polsce

Obecny poziom finansowania i wprowadzone regulacje w obszarze technologii nielekowych w znacznym stopniu utrudniają wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań medycznych. Ponadto nieaktualizowane od wielu lat limity finansowania zmuszają pacjentów do ogromnych dopłat z własnej kieszeni do dostępnych na rynku wyrobów.

Ogólna wartość rynku wyrobów medycznych liczona przychodami firm to 17,5 mld złotych. W 2020 roku ogólna wartość produkcji krajowej branży wyrobów medycznych wyniosła blisko 11 mld złotych. To imponujący wynik, na który złożyła się praca 5266 podmiotów – wytwórców, importerów oraz dystrybutorów wyrobów medycznych oraz blisko 30 tys. pracowników zatrudnionych w tych firmach.

Pomimo rosnącego wpływu na polską gospodarkę, firmy działające w obszarze wyrobów medycznych borykają się ze znaczącymi przeszkodami systemowymi, które w dużej mierze odbijają się na polskich pacjentach. Jednym z palących problemów jest kategoryzacja oraz poziom finansowania wyrobów wydawanych na zlecenie. W Polsce przeznacza się na nie jedynie 1% ogólnego budżetu NFZ. Dla porównania nakłady per capita w krajach Grupy Wyszehradzkiej są średnio 3 razy większe. Odbija się to na kieszeni pacjentów, którzy do wyrobów dopłacać muszą aż 39% ich ogólnej wartości, czyli o kilkanaście punktów procentowych więcej, niż w Czechach czy na Słowacji.

Kategorie, które wymagają jak najszybszej rewizji to między innymi wózki inwalidzkie, peruki, protezy piersi, produkty stomijne czy aparaty słuchowe. Tylko w przypadku tych ostatnich, w ubiegłym roku polscy pacjenci musieli dopłacić ponad pół miliarda złotych. Limity finansowania stosowane w wymienionych grupach sprawiają, że pacjenci zmuszeni są do korzystania z bardzo podstawowych produktów lub, jak w przypadku stomii, mają dostęp do takiej liczby wyrobów, która nie spełnia ich miesięcznego zapotrzebowania. Godzi to w ich zdrowie i godność, pogarsza komfort leczenia czy rehabilitacji oraz znacząco przedłuża hospitalizację.

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

W ubiegłym roku branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Ze względu na pandemię koronawirusa, sektor ten stał się pierwszoplanową postacią na największych światowych rynkach kapitałowych. Co więcej, ten trend cały czas trwa. Nic dziwnego, ponieważ cały czas mamy do czynienia z branżą o fantastycznych perspektywach, związanych z ciągłym rozwojem nowych technologii, nowych metod leczenia oraz postępującą cyfryzacją, w tym wprowadzaniem rozwiązań w zakresie e-zdrowia. Przodują w tym firmy prywatne, które są pionierami we wprowadzaniu nowoczesnych narzędzi ułatwiających stawianie diagnozy oraz leczenie i wpływających na podnoszenie jakości oferowanych świadczeń.

Wprowadzanie nowoczesnych technologii w branży medycznej w ogromnym stopniu przyspieszyła pandemia COVID-19. Wprowadzony lockdown podczas jej pierwszych tygodni wprost wymusił realizowanie na szerszą skalę świadczeń zdrowotnych za pomocą narzędzi zdalnych – i to nie tylko tradycyjnych rozmów telefonicznych, ale także czatów czy wideorozmów, często z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających również badanie pacjenta “na odległość”.

W efekcie już dziś telemedycyna to forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii pozwala ona przełamywać geograficzne bariery i wymieniać specjalistyczne informacje. Umożliwia także oczywiście przeprowadzenie diagnozy na odległość, i to właśnie jest jej najczęstszym zastosowaniem.

Idea telemedycyny została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach, których stan bądź możliwości pojawienia się na zwykłej wizycie w gabinecie są ograniczone. Jednak szybko okazało się, że z dobrodziejstwa e-wizyty mogą skorzystać wszyscy, bo wiele problemów zdrowotnych nie wymaga wizyty i osobistego zbadania przez lekarza. Teleporady są szczególnie rekomendowane w prostych i częstych zachorowaniach, takich jak infekcje górnych dróg oddechowych czy alergie sezonowe lub skórne, lecz mają również zastosowanie do postawienia wstępnego rozpoznania i zlecenia badań przed wizytą u specjalisty, a nawet jako forma kontroli leczenia, przepisania recepty i w wielu innych sytuacjach u chorych przewlekle. Czyli w praktyce można stwierdzić, że telemedycyna jest dla każdego.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*