Ponad 42 proc. badanych chce bardziej dbać o swój dobrostan

Ponad 42 proc. badanych chce bardziej dbać o swój dobrostan

Jedynie 16,1 proc. badanych uważa, że wystarczająco dba o swój wellbeing, a osoby dbające o dobrostan częściej planują dzień pracy, aby w ten sposób rozdzielać ją od życia osobistego. Aż 28,8 proc. respondentów czas na dodatkowe aktywności poza pracą ma tylko w weekendy. Okazuje się, że im mniej mamy czasu na inne zajęcia poza pracą, tym rzadziej poświęcamy go na rozwój osobisty i hobby. Badanie towarzyszy trasie Oyka „Power Hour. Pielęgnuj swoją siłę”, będącej połączeniem motywacyjnych wystąpień z akustycznymi koncertami w wykonaniu Olgi Kozierowskiej.

Ponad ⅓ badanych chce zacząć dbać o swój wellbeing

Wellbeing, po polsku określany jako dobrostan, to pojęcie obejmujące holistyczne spojrzenie na człowieka i jego potrzeby, zarówno te fizyczne, jak i emocjonalne czy psychiczne. Określa sytuację, w której człowiek czuje się komfortowo, może realizować swoje cele oraz plany. Wyniki badania* przeprowadzonego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką wskazują, że ponad połowa ankietowanych czas na dbanie o swój wellbeing znajduje na co dzień, jednak jedynie 16,1 proc. respondentów uważa, że robi to w wystarczającym stopniu. Z kolei 42,6 proc. chciałoby robić to w większym wymiarze. Ponad ⅓ uczestników badania przyznaje, że nie dba o swój dobrostan i zależałoby im na zmianie tego stanu. Okazuje się, że ważnym czynnikiem w dbaniu o niego jest planowanie dnia pracy. Z przeprowadzonego badania wynika, że osoby w pełni dbające o swoje dobre samopoczucie w 41,2 proc. zawsze planują swój dzień pracy, podczas gdy badani, którzy robią to niewystarczająco, jedynie w 30,7 proc. Natomiast wśród ankietowanych, którzy chcieliby dopiero wprowadzić wellbeing, jedynie co piąty zawsze planuje swój dzień pracy.

W pytaniu wielokrotnego wyboru respondenci zostali zapytani o to, co robią dla poprawy swojego samopoczucia. Z badania wynika, że wśród ankietowanych usatysfakcjonowanych ze swojego wellbeing, o jakość snu dba 70,6 proc., czas tylko dla siebie wydziela 65,9 proc., a 31,8 proc. wykonuje regularne badania kontrolne. Odnotowano dużą różnicę tych wskazań wśród badanych, którzy dopiero chcieliby zacząć dbać o wellbeing – kolejno 28,8 proc., 32,1 proc., 12,5 proc.

– Wyniki badania pokazują nam, jak ważne jest zachowywanie równowagi między pracą a życiem osobistym, jak wpływa to na wellbeing. Jednak nic nie dzieje się samo, a pewne mechanizmy musimy sami wypracować, co często nie jest proste. Chcę podpowiedzieć ludziom, w jaki sposób i dzięki jakim rozwiązaniom mogą poczuć się lepiej ze sobą i lepiej w relacjach z innymi. Wiem, że dziś wszyscy są zabiegani i w tym pędzie zapominają o sobie, jednocześnie pragną coś zmienić, jednak często nie wiedzą, od czego zacząć. W swoim wystąpieniu przeplatać będę słowa o ulgach z muzyką, która, jak twierdzą inni, niesie radość – mówi Olga Kozierowska, na scenie muzycznej posługująca się pseudonimem Oyka.

Oyka „Power Hour. Pielęgnuj swoją siłę” w 10 polskich miastach

Power Hour to spotkanie z muzyką na żywo, połączone z motywującym wystąpieniem – power speech w wykonaniu Oyki, czyli Olgi Kozierowskiej – prezeski Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i autorki bestsellera „Miłość to czasownik”. Power Speech będzie składał się z trzech bloków. Pierwszy to obfitości siebie, w którym Oyka opowie o tym, co zrobić, by poczuć, że mamy wszystko, czego potrzebujemy, by osiągnąć wymarzone cele. W drugim bloku omówi obfitość relacji, a więc to, jak żyć z kimś szczęśliwiej. Trzecia część dotyczyć będzie obfitości portfela – jak pokochać pieniądze, by i one cię pokochały. Muzyka komponowana przez Oykę łączy w sobie elementy easy jazz, folku i indie pop. W trakcie występów towarzyszyć jej będzie Leski – gitarzysta, kompozytor, autor tekstów i producent muzyczny.

Ponad ¼ badanych znajduje czas dla siebie jedynie w weekendy

Trasa będzie wsparciem dla osób, które pragną nauczyć się odnajdywania drobnych przyjemności na co dzień. Ponad połowa uczestników badania deklaruje, że udaje jej się wygospodarować czas na dodatkowe aktywności pozapracowe zarówno w dni robocze, jak i weekendy. Wśród badanych w pełni dbających o wellbeing odsetek ten wynosi 95,3 proc. Jednocześnie 28,8 proc. badanych przyznaje, że jest w stanie znaleźć tego typu czas jedynie w weekendy. Wśród osób, dopiero chcących rozpocząć dbanie o wellbeing odsetek wynosi 44,6 proc. Okazuje się, że jedynie 6,8 proc. uczestników badania wcale nie posiada czasu dla siebie poza pracą zawodową. Nadal część z nas całą swoją energię i czas poświęca karierze, zapominając, że niemniej ważny od pracy, jest rozwój zainteresowań i pasji.

– Hasło przewodnie trasy Oyka Power Hour to „Pielęgnuj swoją siłę”. Jako marka Gliss wiemy, jak ważny w życiu kobiet jest rozwój osobisty, a więc także wygospodarowanie przestrzeni na dbanie o swoje pasje i zainteresowania. Nie mniej istotny jest balans między życiem osobistym i pracą, dlatego od lat wspieramy kobiety na drodze do rozwoju. Jesteśmy dumni, że ponownie możemy być partnerem inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i współtworzyć kolejny bardzo ważny, ale i niezwykle ciekawy, projekt – mówi Aleksandra Gawlas, Dyrektorka Marketingu Henkel HCB, partner strategiczny Oyka Power Hour.

Rzadko poświęcamy czas na rozwój osobisty i hobby

Wyniki badania wskazują, że większość z nas nie jest w stanie wygospodarować na co dzień czasu na rozwój osobisty. Wśród badanych, którzy czas wolny mają zarówno w dni robocze, jak i weekend, najczęstszą aktywnością jest sport i ruch na świeżym powietrzu – wskazuje je 78,8 proc. Co ciekawe, wśród ankietowanych, którym udaje się wygospodarować czas na dodatkowe aktywności tylko w dni wolne od pracy, najliczniejszym wskazaniem były spotkania z rodziną i znajomymi – deklarowało je 73 proc. uczestników. Rozwój osobisty i naukę języków obcych praktykuje 51,4 proc. ankietowanych, deklarujących czas wolny na co dzień i 44,1 proc., mających go tylko w weekendy. Podobnie jest z hobby: w pierwszej grupie uczestników czas na nie ma 41,4 proc., a w drugiej – jedynie 30,9 proc.

Bilety na wydarzenia dostępne na www.Multikino.pl w cenie 111 zł (premiera w Warszawie) oraz 77 zł (pozostałe terminy).

Harmonogram występów:

PREMIERA: Warszawa 28 września

Poznań 4 października

Łódź 5 października

Lublin 12 października

Wrocław 19 października

Bydgoszcz 15 listopada

Gdańsk 16 listopada

Szczecin 23 listopada

Katowice 7 grudnia

FINAŁ: Kraków 8 grudnia

Organizator wydarzenia: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką

Partner strategiczny: GLISS

Partner wspierający: Lipton

*W badaniu wzięło udział 528 osób, 47 proc. w wieku do 39 lat i 53 proc. powyżej 40 lat, 29 proc. pochodzi z małych i średnich miejscowości, 71 proc. z miast powyżej 100 tys. mieszkańców. 88 proc. badanych pracuje na etacie lub w oparciu o umowę B2B, 12 proc. prowadzi własną firmę. 53 proc. ma hybrydowy tryb pracy, 34 proc. – stacjonarny, a 13 proc. – zdalny.

Medycyna w Polsce

Telemedycyna z jednej strony jest wyzwaniem dla branży medycznej, ponieważ wymaga inwestycji w nowoczesne oprogramowanie i narzędzia, zmiany organizacji pracy, szkoleń pracowników itd. Z drugiej strony stanowi ogromną szansę na zwiększenie dostępności usług medycznych, zmniejszenie kosztów obsługi pacjenta i przyciągnięcie nowej grupy docelowej — cyfrowych pacjentów. 

Teleporady w polskim wydaniu przypominają obecnie bardziej próbę skopiowania tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim, niż faktyczny przełom w cyfryzacji służby zdrowia. Niemniej już w takiej formie cieszą się one dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. W 2021 roku 62% Polaków, zamiast udać się do przychodni wybrało konsultację lekarską przez telefon. 

Docelowo telemedycyna (Digital Health) powinna oferować nowe formy opieki medycznej będące efektem synergii medycyny, technologii i telekomunikacji. Mowa nie tylko o telekonsultacjach lekarskich, ale również zdalnym monitoringu zdrowia, diagnostyce, rehabilitacji, a nawet zabiegach chirurgicznych. Technologie wspierające rozwój telemedycyny to m.in.:

  • Oprogramowanie specjalistyczne usprawniające komunikację na linii pacjent — lekarz,  prowadzące rejestr konsultacji,  systemy wspomagające diagnostykę radiologiczną i obrazową, analizujące dane historyczne i ułatwiające stawianie diagnozy, systemy do przetwarzania i wymiany informacji pomiędzy oddziałami i placówkami partnerskim, rejestry EDM i wiele innych. 
  • Aplikacje dla pacjentów jak portale internetowe z indywidualnymi kontami pacjentów umożliwiające umawianie wizyt, przedłużanie recept, planowanie badań, zarządzanie kalendarzem szczepień itp., aplikacje monitorujące stan zdrowia osób przewlekle chorych (np. cukrzyków), służące do przechowywania dokumentacji medycznej, wyboru ubezpieczenia medycznego, czy zakupu leków i realizacji recept itp.
  • Urządzenia typu Smart Health - zarówno profesjonalne rejestratory medyczne (jak holtery EKG czy zdalne KTG), które pozwalają zmniejszyć ilość hospitalizacji, jak i prostsza elektronika monitorująca stan zdrowia o charakterze profilaktycznym i mająca na celu zwiększenie zaangażowania pacjentów.

Rynek telemedycyny ma ogromny potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie nowych technologii oraz zadbanie o ich integrację z użytkownikami (pacjentami i lekarzami). Wymaga to od firm spojrzenia na pacjenta w sposób holistyczny i zmapowania jego całej podróży przez system ochrony zdrowia, począwszy od momentu, w którym zaczyna poszukiwać informacji w Internecie, poprzez spotkanie z lekarzem i diagnostykę, aż po realizację recepty w aptece i konsultacje kontrolne. 

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

Ochrona zdrowia w Polsce dziś jeszcze jest wyraźnie zdominowana przez placówki publiczne, lecz sektor prywatny systematycznie zwiększa swój udział w całym systemie. Jego obecną wartość szacuje się na 56 miliardów złotych, podczas gdy budżet Narodowego Funduszu Zdrowia to 105 miliardów PLN. Prywatne wydatki stanowią już zatem nieco więcej niż ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia w naszym kraju. Według szacunków analityków już za trzy lata mają one osiągnąć wartość 79 miliardów złotych.

Ponadto, także Krajowy Plan Odbudowy przewiduje inwestycje o wartości prawie 20 miliardów złotych w unowocześnienie systemu opieki medycznej, w tym również dalszą cyfryzację tego sektora. Wynika z tego, że firmy medyczne mają przed sobą fantastyczne perspektywy rozwoju.

Niestety, ze względu na to, że większość szpitali i klinik jest własnością publiczną, ich zarządzanie często jest zaniedbywane. To natomiast prowadzi do problemów z finansowaniem długów. W rezultacie, jednostki stają się niezdolne do przyciągania najlepszych specjalistów oraz mają problemy z inwestowaniem w nowe technologie mające polepszyć standardy i efektywność leczenia. Partnerstwo między ośrodkami publicznymi a prywatnym inwestorem staje się wobec tego coraz popularniejsze, by móc zapewnić niezbędne środki, choćby na nowe wyposażenie w obszarze diagnostyki obrazowej czy laboratoryjnej. Korzyści są tutaj obopólne – szpital się rozwija, a prywatny inwestor generuje stabilną, satysfakcjonującą stopę zwrotu.

Wybrane ciekawostki o zdrowiu z tego miesiąca

Oto kilka ciekawostek na temat zdrowia wybranych przez redaktorów w tym miesiącu:

  1. Rola snu w zdrowiu: Sen odgrywa kluczową rolę w procesach naprawczych organizmu. Brak odpowiedniej ilości snu może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak osłabienie układu immunologicznego, problemy z koncentracją i zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.
  2. Znaczenie mikroflory jelitowej: Mikroorganizmy obecne w jelitach, zwane mikroflorą jelitową, pełnią istotną rolę w zdrowiu. Zrównoważona mikroflora pomaga w trawieniu, wspiera układ odpornościowy i może wpływać na zdrowie psychiczne.
  3. Czekolada a zdrowie serca: Ciemna czekolada o wysokiej zawartości kakao może korzystnie wpływać na zdrowie serca. Zawiera przeciwutleniacze i substancje poprawiające przepływ krwi, co może obniżać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.
  4. Ruch a zdrowie psychiczne: Regularna aktywność fizyczna nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie fizyczne, ale także ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Ćwiczenia mogą pomagać w redukcji stresu, poprawie nastroju i łagodzeniu objawów depresji.
  5. Zdrowa dieta a zdrowie mózgu: Dieta bogata w składniki odżywcze, takie jak kwasy omega-3, przeciwutleniacze i witaminy, może wspomagać zdrowie mózgu. Ryby, orzechy, owoce jagodowe i warzywa są często polecane dla utrzymania zdrowego funkcjonowania mózgu.
  6. Efekt placebo: Moc umysłu może wpływać na zdrowie. Efekt placebo to zjawisko, w którym pacjent odczuwa poprawę stanu zdrowia po podaniu substancji bez właściwości leczniczych, jedynie z powodu przekonania, że jest to lek.
  7. Zdrowie jamy ustnej a ogólne zdrowie: Stan jamy ustnej jest powiązany z ogólnym zdrowiem. Zaniedbywanie higieny jamy ustnej może prowadzić do problemów z sercem, cukrzycą i innymi schorzeniami.

Pamiętaj, że każdy organizm jest inny, a indywidualne potrzeby zdrowotne mogą się różnić. Zawsze warto konsultować się z profesjonalistą medycznym w sprawie konkretnych kwestii zdrowotnych.

Opublikuj komentarz