Najlepsze postanowienie na 2024 rok – to…?

Najlepsze postanowienie na 2024 rok – to…?

Wraz z nadejściem nowego roku wielu z nas zaczyna zastanawiać się nad postanowieniami, które poprowadzą ku lepszej wersji siebie. Jednym z najczęstszych celów noworocznych jest poprawa kondycji fizycznej. Ale czy zawsze udaje nam się utrzymać to postanowienie? Jakie są skuteczne strategie realizacji i co mówią badania na ten temat?

Najlepsze postanowienie nie tylko na nowy rok

Zadbanie o zdrowie już nie jest tylko modą noworoczną, ale też realną potrzebą. WHO zaleca, aby dla utrzymania zdrowia i dobrej kondycji, wszyscy dorośli angażowali się w co najmniej 150–300 minut umiarkowanej aktywności tygodniowo lub 75–150 minut ćwiczeń o dużej intensywności. Dla dzieci i młodzieży sugeruje się przeciętnie 60 minut umiarkowanej aktywności fizycznej każdego dnia. Aktywność fizyczna obejmuje różnorodne formy ruchu i ćwiczeń. Z kolei, Centers for Disease Control and Prevention (CDC), wskazuje, że regularna aktywność fizyczna poprawia sen, co wpływa na ogólne samopoczucie i efektywność w codziennym funkcjonowaniu.

Znajdź dyscyplinę, którą lubisz

Najlepszym sposobem na poprawę swojej aktywności fizycznej jest znalezienie sportu, w którym będziesz się dobrze czuć. Nie ma bowiem na świecie osoby, która lubi absolutnie wszystkie dyscypliny. Każdy ma swoje lepsze oraz słabsze strony, dlatego ważne jest, aby znaleźć coś, co będzie odpowiednie dla Ciebie. Jeżeli preferujesz sporty zespołowe, to warto zastanowić się nad trenowaniem piłki nożnej, siatkówki czy koszykówki. Do dyscyplin tych potrzebne są jednak osoby towarzyszące. Jeśli nie masz znajomych, którzy mogliby Ci towarzyszyć, to nie musisz jednak załamywać rąk, gdyż istnieją sposoby na samodzielne ćwiczenie. Regularne bieganie, joga czy częste wizyty na siłowni to tylko niektóre z ciekawych pomysłów, które warto przeanalizować. „Sport powinien być przede wszystkim frajdą. Jeżeli więc w 2024 roku chcemy żyć bardziej aktywnie, to zadbajmy o to, aby wybrana przez nas dyscyplina sprawiała radość. Dzięki temu chodzenie na treningi będzie przyjemnością” – Sebastian Gazda, podpowiada przedstawiciel Klubu Fitness UP.

Planuj swoje treningi i nie zapominaj o czasie na regenerację

Marzysz o pięknej sylwetce i chcesz, aby 2024 rok upłynął Ci pod znakiem aktywności fizycznej? Jeśli tak, to musisz pamiętać, że dyscyplina jest kluczem do odniesienia sukcesu. „Na początku sporo osób ma problem z zyskaniem chęci do trenowania, ale kiedy regularne wykonywanie ćwiczeń wejdzie w nawyk, to nabieramy pewności, że stajemy się lepszą wersją samego siebie. Aby trenowanie dawało zamierzone skutki, ważne jest też jego dokładne rozplanowanie. W przypadku naszych trenerów, ustalamy wspólnie z klientami harmonogram, który będzie przedstawiał częstotliwość treningów. Dzięki temu kontrolowanie własnej aktywności fizycznej stanie się bardzo proste.” – zauważa Sebastian Gazda z Klub Fitness UP.

Błędy w drodze o sportową aktywność

Sporo początkujących osób popełnia poważny błąd, który polega na przetrenowaniu. „Pamiętajmy, że podczas planowania treningów musimy uwzględnić czas na odpoczynek. W ciągu tygodnia musimy zarezerwować sobie co najmniej dwa lub trzy dni wole, podczas których odpoczniesz od wysiłku i zregenerujesz swoje siły przed kolejnymi wyzwaniami. Dbając o swoją aktywność fizyczną, niezbędne jest zachowanie balansu. Oznacza to, że odradzane jest wykonywanie treningów w przesadnie dużej częstotliwości. Mogą one bowiem stanowić zagrożenie dla organizmu, który nie jest przyzwyczajony do dużego wysiłku” – podkreśla przedstawiciel Klubu Fitness UP.

Urozmaicaj swoje treningi

Aby treningi korzystnie działały na Twoją kondycję, musisz zadbać o ich różnorodność. Dużo osób chcących zbudować masę mięśniową zapomina o tym i wykonuje wyłącznie treningi siłowe, jednak jest to poważny błąd. Jeżeli zależy Ci na dobrym zdrowiu i wyraźnym polepszeniu swojej aktywności fizycznej, to zadbaj o to, aby treningi korzystnie oddziaływały na różne partie. Nie skupiaj się wyłącznie na trenowaniu rąk, brzucha bądź nóg. Zamiast tego zadbaj o całościowy rozwój swojej sylwetki.

Jeżeli chcesz zyskać świetną kondycję, to zadbaj o różnorodność swoich treningów. Treningi aerobowe, treningi siłowe, joga, bieganie czy nawet zwykłe spacery to tylko niektóre z możliwości. Pamiętaj jednak, aby dostosować rodzaj treningów do własnych możliwości i stanu zdrowia” – podsumowuje Sebastian Gazda z Klub Fitness UP.

Jeżeli szukasz dobrego klubu fitness we Wrocławiu, w którym będziesz mógł zadbać o swój rozwój sportowy, to świetnym wyborem będzie UP Wrocław Infinity. Już niebawem szykuje się jego wielkie otwarcie.

Medycyna w Polsce

Branża medyczna okazuje się mocno zróżnicowana pod względem zapotrzebowania na pracowników, wymagań i perspektyw oferowanych zarówno na początkowych, jak i późniejszych etapach kariery.

Największe szanse na pracę ma w Polsce pielęgniarka. Nie powoduje to jednak masowego garnięcia się do tego zawodu, mimo iż perspektywy zatrudnienia nie spadną na pewno przez przynajmniej kilka lat. W sektorze szykują się ustawowe podwyżki – nawet do kwoty 5250 zł brutto, ale dotyczyć będą one jedynie pielęgniarek z dyplomem magistra w pielęgniarstwie lub położnictwie oraz specjalizacją ( to dopiero od 2021 roku).

O ile w aptekach nie ma zbyt dużego zapotrzebowania na pracowników i nic nie wskazuje na to, by mogło się to zmienić, o tyle farmaceutów szukają koncerny farmaceutyczne. Nie zawsze jest to praca badawcza. Często farmaceuci obejmują stanowiska specjalisty w dziale rozwoju czy innowacji, product managera. Coraz częściej, oczekuje się od nich wykształcenia na poziomie doktoratu. Osoba posiadająca taki poziom wykształcenia może też zarobić znacznie więcej, nawet powyżej 10 000 zł.

Kierunki, które jeszcze kilka lat temu kończyły się bezrobociem, dziś dają perspektywy. Osób, które ukończyły kierunki związane z biologią, chemią, biotechnologią, mikrobiologią, genetyką, biologią molekularną, poszukują wielkie zagraniczne koncerny i mniejsze rodzime startupy.

Ofert pracy przybywa, bo biotechnologia rozwija się w błyskawicznym tempie. Nie zawsze jednak są to oferty skoncentrowane na pracy laboratoryjnej bądź technicznej – znacznie częściej firmy poszukują sprzedawców B2B (np. oferujących analizy molekularne dedykowane rolnictwu, branży kosmetycznej czy weterynaryjnej), osób odpowiedzialnych za obsługę klienta czy prowadzenie projektów. Na takich stanowiskach niezbędna jest nie tylko wiedza merytoryczna, ale również umiejętności budowania kontaktu i utrzymywania relacji z klientami. I oczywiście chęć do tego, by zamiast pracą przy szalkach zająć się sprzedażą.

Obecny poziom finansowania i wprowadzone regulacje w obszarze technologii nielekowych w znacznym stopniu utrudniają wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań medycznych. Ponadto nieaktualizowane od wielu lat limity finansowania zmuszają pacjentów do ogromnych dopłat z własnej kieszeni do dostępnych na rynku wyrobów.

Ogólna wartość rynku wyrobów medycznych liczona przychodami firm to 17,5 mld złotych. W 2020 roku ogólna wartość produkcji krajowej branży wyrobów medycznych wyniosła blisko 11 mld złotych. To imponujący wynik, na który złożyła się praca 5266 podmiotów – wytwórców, importerów oraz dystrybutorów wyrobów medycznych oraz blisko 30 tys. pracowników zatrudnionych w tych firmach.

Pomimo rosnącego wpływu na polską gospodarkę, firmy działające w obszarze wyrobów medycznych borykają się ze znaczącymi przeszkodami systemowymi, które w dużej mierze odbijają się na polskich pacjentach. Jednym z palących problemów jest kategoryzacja oraz poziom finansowania wyrobów wydawanych na zlecenie. W Polsce przeznacza się na nie jedynie 1% ogólnego budżetu NFZ. Dla porównania nakłady per capita w krajach Grupy Wyszehradzkiej są średnio 3 razy większe. Odbija się to na kieszeni pacjentów, którzy do wyrobów dopłacać muszą aż 39% ich ogólnej wartości, czyli o kilkanaście punktów procentowych więcej, niż w Czechach czy na Słowacji.

Kategorie, które wymagają jak najszybszej rewizji to między innymi wózki inwalidzkie, peruki, protezy piersi, produkty stomijne czy aparaty słuchowe. Tylko w przypadku tych ostatnich, w ubiegłym roku polscy pacjenci musieli dopłacić ponad pół miliarda złotych. Limity finansowania stosowane w wymienionych grupach sprawiają, że pacjenci zmuszeni są do korzystania z bardzo podstawowych produktów lub, jak w przypadku stomii, mają dostęp do takiej liczby wyrobów, która nie spełnia ich miesięcznego zapotrzebowania. Godzi to w ich zdrowie i godność, pogarsza komfort leczenia czy rehabilitacji oraz znacząco przedłuża hospitalizację.

Przyszłość nowych technologii w medycynie rysuje się w jasnych barwach – co do tego nie można mieć nawet cienia wątpliwości. Całodobowa dostępność czy nieustanny wzrost popularności akcesoriów do monitorowania funkcji organizmu (takich jak pulsometry, krokomierze) otwierają przed telemedycyną gigantyczne możliwości. Co więcej, pojawia się coraz więcej firm i startupów produkujących urządzenia, które ułatwiają zapewnienie lepszej opieki medycznej przez Internet.

Już dziś, spełniając zapotrzebowanie w zakresie telemedycyny, rośnie rynek produktów umożliwiających zdalne monitorowanie stanu zdrowia. Według szacunków ekspertów, wartość tego rynku do końca 2027 roku na całym świecie ma wynieść 43 miliardy dolarów. Jego rozwój jest zgodny z najnowszymi trendami, które mają optymalizować działalność placówek medycznych poprzez zapewnienie pacjentom w jak najszerszym zakresie opieki w miejscu zamieszkania oraz interweniowanie tylko w koniecznych sytuacjach. Przewiduje się również, że cały globalny rynek opieki zdrowotnej online będzie rosnąć w tempie 14,5% rok do roku, co oznacza że w 2027 roku może on osiągnąć wartość 230,6 miliarda USD.

Wybrane ciekawostki o zdrowiu z tego miesiąca

Oto kilka ciekawostek na temat zdrowia wybranych przez redaktorów w tym miesiącu:

  1. Rola snu w zdrowiu: Sen odgrywa kluczową rolę w procesach naprawczych organizmu. Brak odpowiedniej ilości snu może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak osłabienie układu immunologicznego, problemy z koncentracją i zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.
  2. Znaczenie mikroflory jelitowej: Mikroorganizmy obecne w jelitach, zwane mikroflorą jelitową, pełnią istotną rolę w zdrowiu. Zrównoważona mikroflora pomaga w trawieniu, wspiera układ odpornościowy i może wpływać na zdrowie psychiczne.
  3. Czekolada a zdrowie serca: Ciemna czekolada o wysokiej zawartości kakao może korzystnie wpływać na zdrowie serca. Zawiera przeciwutleniacze i substancje poprawiające przepływ krwi, co może obniżać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.
  4. Ruch a zdrowie psychiczne: Regularna aktywność fizyczna nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie fizyczne, ale także ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Ćwiczenia mogą pomagać w redukcji stresu, poprawie nastroju i łagodzeniu objawów depresji.
  5. Zdrowa dieta a zdrowie mózgu: Dieta bogata w składniki odżywcze, takie jak kwasy omega-3, przeciwutleniacze i witaminy, może wspomagać zdrowie mózgu. Ryby, orzechy, owoce jagodowe i warzywa są często polecane dla utrzymania zdrowego funkcjonowania mózgu.
  6. Efekt placebo: Moc umysłu może wpływać na zdrowie. Efekt placebo to zjawisko, w którym pacjent odczuwa poprawę stanu zdrowia po podaniu substancji bez właściwości leczniczych, jedynie z powodu przekonania, że jest to lek.
  7. Zdrowie jamy ustnej a ogólne zdrowie: Stan jamy ustnej jest powiązany z ogólnym zdrowiem. Zaniedbywanie higieny jamy ustnej może prowadzić do problemów z sercem, cukrzycą i innymi schorzeniami.

Pamiętaj, że każdy organizm jest inny, a indywidualne potrzeby zdrowotne mogą się różnić. Zawsze warto konsultować się z profesjonalistą medycznym w sprawie konkretnych kwestii zdrowotnych.

Opublikuj komentarz