Jak skutecznie wzmocnić odporność i uniknąć nawracających infekcji?Poznaj wskazówki farmaceuty!

Jak skutecznie wzmocnić odporność i uniknąć nawracających infekcji?Poznaj wskazówki farmaceuty!

Chociaż o odporność powinniśmy dbać przez cały rok, to zazwyczaj dopiero w sezonie jesienno-zimowym myślimy o tym, jak ją wzmocnić. Mimo, że nie ma jednego złotego środka, który będzie dla wirusów barierą nie do przebicia, istnieją skuteczne sposoby, aby uchronić się przed nawracającymi infekcjami. Eksperci podkreślają: najskuteczniejszą ochroną przed zachorowaniem na grypę jest szczepienie. Warto zastosować je właśnie teraz, jeszcze przed szczytem zachorowań. Jakie jeszcze metody mogą wesprzeć naszą odporność – wyjaśnia farmaceuta.

Układ odpornościowy (inaczej immunologiczny) to tarcza obronna naszego organizmu, która odpiera ataki i walczy z drobnoustrojami – dzięki niej możemy funkcjonować bez bólu gardła, kataru czy podwyższonej temperatury. Odporność budujemy niemal od początku życia – trenujemy ją szczepiąc się lub chorując, zapoznając nasze ciało z „przeciwnikami”. Na to jak silna jest nasza tarcza, wpływa też szereg innych czynników – m.in. to, w jaki sposób się odżywiamy, czy jesteśmy aktywni fizycznie, jaką pracę wykonujemy, a także to, na co chorujemy i jakie leki przyjmujemy. Czasami zdarza się, że układ odpornościowy jest osłabiony i niedostatecznie chroni przed infekcjami. Wówczas warto sięgnąć po odpowiednie wsparcie.  

Obraz zawierający osoba, Ludzka twarz, ubrania, skóra

Opis wygenerowany automatycznieNa grypę narażeni są zwłaszcza seniorzy, niemowlęta i małe dzieci, kobiety w ciąży oraz pacjenci zmagający się ze schorzeniami przewlekłymi. Jak skutecznie uchronić się przed powikłaniami tej choroby?

– Najskuteczniejszym sposobem ochrony przed zachorowaniem na grypę jest szczepienie. Ochronność poszczepienna powstaje już 2 tygodnie po przyjęciu szczepionki i utrzymuje się przez cały sezon zachorowań. Najlepiej zaszczepić się na początku sezonu, czyli pod koniec września i w październiku, ale jeśli przegapimy ten termin, ze szczepienia możemy skorzystać w dowolnym momencie, przez cały sezon epidemiczny. Szczepić powinni się wszyscy, także osoby młode i zdrowe – zarówno ze względu na siebie, ale też innych ludzi, z którymi mają kontakt, a którzy na powikłania mogą być bardziej narażeni – tłumaczy mgr farmacji Izabela Baj, Dyrektor ds. opieki farmaceutycznej Gemini Polska.

W sezonie 2023/2024 szczepienia mogą być wykonywanie w podmiotach leczniczych oraz ogólnodostępnych aptekach (w aptece zaszczepić mogą się jedynie osoby dorosłe). Przed wykonaniem szczepienia potrzebna jest recepta – jeśli chcemy skorzystać z przysługującej nam refundacji konieczna jest ta wystawiona przez lekarza. Natomiast w sytuacji, gdy receptę wystawia farmaceuta, zapłacimy za pełny koszt preparatu.

Co jeszcze można zrobić, aby wesprzeć odporność?

Aby spróbować uchronić się przed częstymi infekcjami, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, a najlepiej przez cały rok, należy przestrzegać kilku ważnych zasad.

  • Stosuj zdrową zbilansowaną dietę – jadłospis wzbogać o produkty bogate w witaminę D3, witaminę C, witaminę A oraz kwasy omega-3. Powinieneś również przestrzegać ogólnych zasad zdrowego odżywiania – chodzi tu m.in. o spożywanie ok. 5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu, dostarczających odpowiednią ilość poszczególnych składników pokarmowych.
  • Dbaj o aktywność fizyczną  – ruch mobilizuje pracę układu odpornościowego, dlatego dobrze być aktywnym fizycznie także jesienią i zimą oraz spędzać czas na świeżym powietrzu. Warto jednak pamiętać, że istotny jest także umiar – intensywne, ciężkie i częste treningi mogą prowadzić do przetrenowania, a to może mieć negatywny wpływ na zdrowie.
  • Unikaj sytuacji stresujących – układ nerwowy jest powiązany z układem immunologicznym i w znaczącym stopniu na niego wpływa. Krótki i łagodny stres działa pozytywnie, stymulując jego działanie, ale długotrwały może prowadzić do poważnych zaburzeń. Z tego powodu należy dołożyć wszelkich starań, by ograniczyć go do minimum, a także nauczyć sobie z nim radzić.
  • Pamiętaj o higienie osobistej, zwłaszcza o częstym myciu rąk.
  • Unikanie dużych skupisk ludzi  –  zwłaszcza w okresie wzmożonych infekcji, np. szpitali, przychodni czy supermarketów. To zalecenie jest szczególnie ważne dla osób starszych, chorych przewlekle i młodszych dzieci.
  • Wysypiaj się – organizm regeneruje się właśnie podczas snu, a niedostateczna liczba godzin snu wpływa na przedłużanie się infekcji. Warto też zadbać o jego jakość – odpowiednie zaciemnienie pomieszczenia i wyciszenie się przed snem (m.in. unikanie korzystania z urządzeń elektronicznych).
  • Dbaj o odpowiednią wilgotność oraz temperaturę, czystość i świeżość powietrza w domu – jest to szczególnie istotne w rozpoczynającym się niebawem sezonie grzewczym.

Medycyna w Polsce

Problemy z brakami kadrowymi wśród specjalistów i personelu pomocniczego przekładają się na niską dostępność usług medycznych. Jest to jeden z najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania służby zdrowia. Według badań CBOS aż 82% Polaków uważa, że ciężko jest umówić się na wizytę u specjalisty, a 71% negatywnie ocenia dostępność personelu w szpitalach.

Problem ten pogłębia biurokratyzacja placówek medycznych. Według raportu NIK lekarze poświęcają 33% swojego czasu na wypełnianie dokumentacji medycznej i inne czynności administracyjne podczas wizyty stacjonarnej i aż 43% podczas teleporady.

Pierwszym krokiem w zwiększaniu dostępności personelu medycznego powinno być zatem efektywne wykorzystanie czasu już zatrudnionych specjalistów. Można to zrobić np. przez:

  • stosowanie podejścia digital first wobec pacjentów, zgodnie z którym pierwszy wywiad medyczny przeprowadza się zdalnie, by ocenić konieczność skierowania na wizytę osobistą,
  • integracje systemów informatycznych (np. z narzędziami do obsługi diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej), 
  • automatyzację przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi placówkami, co usprawni podejmowanie decyzji o leczeniu,
  • cyfryzację procesów administracyjnych (prowadzenie rejestrów elektronicznej dokumentacji medycznej),
  • wdrożenie systemów do automatyzacji rejestracji wizyt, które m.in. przypominają pacjentom o terminie konsultacji i zmniejszają liczbę „okienek” w grafikach lekarzy.

Każda automatyzacja, która pozwala odciążyć personel medyczny od żmudnych i powtarzalnych zadań, przekłada się na większą dostępność usług, wyższy poziom satysfakcji pacjentów i lepsze doświadczenia samych medyków. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w kontekście zmniejszania braków kadrowych i zachęcania wykwalifikowanych specjalistów do pracy w polskich firmach. 

Branża medyczna będzie wykorzystywać coraz więcej nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Pozwalają one na szybszą diagnostykę, efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla kompleksowej opieki. Nowe technologie powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę i pozwolić na rehabilitację w domu.

Służba zdrowia nowej generacji będzie wykorzystywała coraz więcej nowinek technologicznych – urządzeń mobilnych, telediagnostyki czy sztucznej inteligencji. W najbliższej przyszłości ponad 14 mln pacjentów może korzystać z nowych technologii w procesie leczenia. Największy potencjał mają przede wszystkim usługi telemedyczne, które mogą zrewolucjonizować system opieki zdrowotnej: przyspieszyć możliwość rozpoznania choroby czy poprawić jakość monitorowania leczenia.

Nowe technologie pozwalają na szybszą diagnostykę, bardziej efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Często są wytworem wielu wynalazców, którzy starają się doprowadzić do tego, by były one użyteczne dla pacjentów. Jest wiele innowacji, które dostają wiele nagród, natomiast nie są użytkowane, bo są zbyt trudne do zastosowania w codziennym życiu. Powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę, która pozwala na zmniejszenie kosztów diagnostyki i ewentualnej terapii. Nowe technologie, które pozwalają na rehabilitację, powinny być dostosowane do naszych telefonów komórkowych i pozwolić na rehabilitację w domu.

Żeby wydłużyć Polakom życie, nie wystarczy tylko normalna opieka medyczna i kontakt lekarza z pacjentem, lecz przede wszystkim potrzebna jest absolutnie nowoczesna technologia. To telemedycyna, kontakt z pacjentem poprzez różne inne narzędzia informatyczne, takie jak e-czaty czy wideoczaty, generalnie komunikacja z pacjentem w sposób skoordynowany, gdzie widzimy ścieżkę pacjenta w sposób ciągły, używając nowej technologii.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Opublikuj komentarz