Branża OZE. Wybierz perspektywiczny i sprawdzony zawód

Branża OZE. Wybierz perspektywiczny i sprawdzony zawód

Rodzimy rynek branży OZE z roku na rok rozwija się. Polacy z uwagi na wysokie koszty związane z ogrzaniem domów szukają rozwiązań, które pozwolą ograniczyć ich wydatki w tym zakresie. Warto podkreślić, że uruchomione zostały również dofinansowania rządowe np. w ramach programu „Czyste Powietrze”, kredyty, pożyczki „na zielone cele” czy środki unijne, z których to korzystają nie tylko osoby fizyczne ale także przedsiębiorcy potęgując jednocześnie ogromny wzrost zainteresowania Polaków OZE. Coraz większe zainteresowanie OZE pokazuje, że Polacy idą po zielone. Oznacza to, że sukcesywnie będzie wzrastać liczba miejsc pracy w sektorze.

„Do 2025 roku odnawialne źródła energii staną się największym źródłem energii elektrycznej na świecie. Wyprą węgiel”– stwierdzono w raporcie Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA).

A to oznacza, że sukcesywnie będzie wzrastała liczba miejsc pracy w obszarze OZE.

Kryzys gospodarczy omija branżę OZE

Trwający stan zagrożenia epidemicznego, trudna sytuacja geopolityczna czy szalejąca inflacja to tylko wybrane czynniki, które w bezpośredni sposób wpłynęły na rynek pracy. Kryzys gospodarczy może doprowadzić w przyszłości do bezrobocia w Polsce z lat 90., dlatego ważnym jest aby wybrać odpowiednią profesję. Odnawialne źródła energii (OZE) to bez wątpienia potentat na rynku pracy.


Z uwagi na ogromny wzrost cen paliw stałych czy energii, a jednocześnie coraz częstsze wykorzystanie w gospodarstwach domowych energii słonecznej, wiatrowej, wodnej, geotermalnej czy  biopaliw coraz więcej Polaków podjęło decyzję o zainwestowaniu w tę formę energii, która pozwoli im przede wszystkim zaoszczędzić pieniądze ale również zapewni im bezpieczeństwo czy niezależność.

„Wyższe ceny paliw kopalnych na całym świecie  poprawiły konkurencyjność fotowoltaiki słonecznej i wytwarzania energii wiatrowej w stosunku do innych paliw”– stwierdzono w raporcie Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA)

5  powodów dlaczego warto pracować w branży OZE

  • Stabilność zatrudnienia

Pandemia jak i jej negatywny wpływ na rynek pracy można zauważyć „gołem okiem”. Oferty pracy straciły na atrakcyjności, jest ich o wiele mniej, a Polacy nie chcą już pracować w branżach, które to zostały w bezpośredni sposób dotknięte epidemią. Coraz więcej konsumentów deklaruje, że podczas wyboru pracy głównym czynnikiem na który zwracają uwagę jest perspektywa stabilnego zatrudnienia, dlatego też warto postawić na branżę OZE, która to ciągle się rozwija, ciągle tworzone są nowe miejsca pracy zarówno dla pracowników fizycznych, specjalistów, doradców energetycznych czy też przedstawicieli handlowych.

  • Ponadprzeciętne zarobki

Dla każdego z nas ważne, jest wynagrodzenie za wykonywaną pracę, to właśnie ono w niebywały sposób motywuje do pracy. Branża OZE wiąże się z wysokimi zarobkami oscylującymi na poziomie do 20 000 złotych. Najwyższe wynagrodzenie w branży OZE otrzymują osoby pracujące na wysokości, handlowcy czy też technicy turbin wiatrowych.

  • Ciągły rozwój osobisty

Branża OZE ciągle postępuje, dlatego też pracownicy uczestniczą w różnego rodzaju kursach czy szkoleniach celem podnoszenia swoich kwalifikacji. Branża OZE zwraca szczególną uwagę na doskonalenie zawodowe czy nabywanie nowych umiejętności co podkreśla fakt, że każdy pracownik otoczony jest opieką mentorską czy uczestniczy w programach mentorskich.

  • Dotacje rządowe

Na inwestycje związane z branżą OZE Rząd przeznacza dodatkowe nakłady pieniężne. Uruchomione zostały rządowe programy wspierające OZE np. Program „Czyste Powietrze”, „Agroenergia” czy „Eko-Klimat- woda, powietrze ziemia”, dzięki czemu Polacy coraz częściej decydują się na montaż instalacji fotowoltaicznej, pomp ciepła czy termomodernizację budynków, co wiąże się z wzrostem zamówień w branży OZE.  Ponadto Unia Europejska finansuje również szkolenia dla serwisantów podobnie, jak firmy zajmujące się serwisem turbin wiatrowych, dzięki czemu pracodawcy bądź pracownicy nie muszą wydawać swoich prywatnych środków w celu uzyskania certyfikatów wymaganych w branży OZE.

  • Świadomość ekologiczna

Środowisko ulega ciągłym zmianom, większość ekosystemów została częściowo bądź całkowicie przekształcona z uwagi na potrzeby ludzi (rolnictwo, rozbudowa infrastruktury itp.), dlatego też bardzo ważne jest by edukować ludzi w zakresie świadomości ekologicznej.

Medycyna w Polsce

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Branża medyczna będzie wykorzystywać coraz więcej nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Pozwalają one na szybszą diagnostykę, efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla kompleksowej opieki. Nowe technologie powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę i pozwolić na rehabilitację w domu.

Służba zdrowia nowej generacji będzie wykorzystywała coraz więcej nowinek technologicznych – urządzeń mobilnych, telediagnostyki czy sztucznej inteligencji. W najbliższej przyszłości ponad 14 mln pacjentów może korzystać z nowych technologii w procesie leczenia. Największy potencjał mają przede wszystkim usługi telemedyczne, które mogą zrewolucjonizować system opieki zdrowotnej: przyspieszyć możliwość rozpoznania choroby czy poprawić jakość monitorowania leczenia.

Nowe technologie pozwalają na szybszą diagnostykę, bardziej efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Często są wytworem wielu wynalazców, którzy starają się doprowadzić do tego, by były one użyteczne dla pacjentów. Jest wiele innowacji, które dostają wiele nagród, natomiast nie są użytkowane, bo są zbyt trudne do zastosowania w codziennym życiu. Powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę, która pozwala na zmniejszenie kosztów diagnostyki i ewentualnej terapii. Nowe technologie, które pozwalają na rehabilitację, powinny być dostosowane do naszych telefonów komórkowych i pozwolić na rehabilitację w domu.

Żeby wydłużyć Polakom życie, nie wystarczy tylko normalna opieka medyczna i kontakt lekarza z pacjentem, lecz przede wszystkim potrzebna jest absolutnie nowoczesna technologia. To telemedycyna, kontakt z pacjentem poprzez różne inne narzędzia informatyczne, takie jak e-czaty czy wideoczaty, generalnie komunikacja z pacjentem w sposób skoordynowany, gdzie widzimy ścieżkę pacjenta w sposób ciągły, używając nowej technologii.

Wartość eksportu polskich wyrobów medycznych rośnie w tempie dwucyfrowym i ta dynamika powinna się utrzymać w kolejnych latach. Nasze krajowe produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach amerykańskich i azjatyckich. Coraz więcej polskich firm jest zainteresowanych ekspansją na rynki zagraniczne, poszerzając tym samym portfolio dostępnych na polskim rynku wyrobów.

Rynek polskich producentów wyrobów medycznych składa się głównie z małych i średnich firm, które są elastyczne i szybko przystosowują się do zmieniających się potrzeb rynku czy też wymagań i oczekiwań pacjentów. Nie należy jednak zapominać, że mamy też firmy z globalnym doświadczeniem, które osiągnęły już ogromne sukcesy międzynarodowe i od lat eksportują swoje produkty do ponad 90 krajów na całym świecie.

W czołówce polskich produktów eksportowych znajdują się m.in.: meble medyczne, narzędzia chirurgiczne, implanty ortopedyczne, urządzenia ortopedyczne, aparatura elektrodiagnostyczna, sterylizatory medyczne, specjalistyczne opatrunki czy przyrządy i urządzenia okulistyczne.

Polska należy do grona czołowych producentów środków chłonnych w Europie Środkowo-Wschodniej i jest jednym z największych w Europie. do zalet polskich produktów medycznych można zaliczyć wysoką jakość w połączeniu z przystępną ceną, niezawodność, kompatybilność z wyrobami innych producentów oraz elastyczność w podejściu do wymagań klienta.

W dobie pandemii, z oczywistych względów, na największy rozwój mogą liczyć wszelkie rozwiązania z zakresu telemedycyny, umożliwiające leczenie i diagnostykę pacjenta na odległość. Z drugiej strony, pandemia wciąż pokazuje, że firmy reprezentujące sektor wyrobów medycznych muszą na bieżąco reagować na nowe ograniczenia i potrzeby rynku, a także odznaczać się innowacyjnym podejściem. A to znaczy, że trendy na rynku wyrobów medycznych mogą się zmieniać w zależności od sytuacji.

Wpływ koronawirusa na medycynę nie skończy się razem z pandemią. W kolejnych latach branża medyczna koncentrować się będzie na takich trendach, jak starzenie się społeczeństw, aplikacje zdrowotne i fitnessowe, telemedycyna czy wirtualna diagnostyka. Produkty i technologie nielekowe z tych właśnie obszarów znajdą się wysoko na liście wydatków Polaków. W efekcie można spodziewać się wzrostu prywatnych nakładów na ochronę zdrowia, w tym na wyroby medyczne.

Wydatki na zdrowie stanowią ok. 5% całkowitych wydatków gospodarstw domowych i utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Największa część wydatków na zdrowie jest przeznaczana na zakup leków – zarówno tych dostępnych na receptę, jak też OTC, czyli produktów wydawanych bez recepty.

Negatywny wpływ każdej kolejnej fali pandemii koronawirusa na społeczeństwo i gospodarkę jest i będzie coraz większy. W związku z tym wydatki Polaków na usługi i produkty niezwiązane bezpośrednio z COVID-19, również te dokonywane w sektorze opieki zdrowotnej, będą stale rosły.

Dynamika cen może się różnić w zależności od konkretnej grupy produktów, ale powszechny wzrost cen surowców, produktów i usług wskazywałby na podobny trend w branży wyrobów medycznych.

Wyroby medyczne to szeroka, różnorodna i niezwykle innowacyjna kategoria produktów, obejmująca 500 000 wyrobów, takich jak przedmioty ortopedyczne i rehabilitacyjne, opatrunki specjalistyczne, implanty, szwy, jak również specjalistyczny sprzęt diagnostyczny.

Opublikuj komentarz